Nyhetsbrev 2017
Kalendarium
Nyhetsarkiv
Äldre nyhetsbrev

SÖK MEDARBETARE

    SÖK MEDARBETARE/
    WEBBPLATS

    Skicka sida

    2017-09-20

    Vad gäller för direktmarknadsföring?

    Ur Wistrand News #4 2017

     

    Fråga: Jag får mängder av reklam från företag genom olika marknadsföringskanaler. Vad är det som gäller för detta och hur blir jag av med det?

     

    Svar:

    All marknadsföring där näringsidkare marknadsför produkter eller tjänster genom att direkt kontakta en kund, via exempelvis post, mail, SMS, nyhetsbrev, direktadresserat brev eller telefon kan betecknas som direktmarknadsföring. Olika regler gäller beroende på vilken form av direktmarknadsföring det handlar om samt till vem marknadsföringen riktar sig. 


    Elektronisk direktmarknadsföring

     

    Riktad till konsument

    Vid direktmarknadsföring genom e-post, SMS, telefax eller annan elektronisk kommunikation till en konsument krävs som huvudregel ett föregående samtycke från mottagaren, s.k. Opt-In. I samband med att samtycket inhämtas och i varje ytterligare meddelande ska mottagaren även ges en tydlig möjlighet att motsätta sig ytterligare marknadsföring, s.k. Opt-Out.
    Kravet på Opt-In gäller inte om annonsören fått konsumentens elektroniska adress i samband med försäljning av en produkt och marknadsföringen avser annonsörens egna, likartade produkter. Det beskrivna Opt-Out förfarandet måste dock respekteras även i dessa fall.


    Riktad till företag
    Om marknadsföringen är riktad till ett företag gäller heller inte kravet på Opt-In men däremot kravet på möjlighet till Opt-Out.

     

    Andra former av direktmarknadsföring

     

    Riktad till konsument

    Vid andra typer av direktmarknadsföring än elektronisk sådan (exempelvis direktreklam via brev eller telemarketing) gäller inte kravet på Opt-In. Istället är marknadsföringen i dessa fall tillåten så länge inte en konsument tydligt motsatt sig denna.


    Riktad till företag
    Andra former av direktmarknadsföring än elektronisk, riktad till företag, är inte särskilt reglerat och generellt sett tillåtet.

     

    Avslutande kommentarer

    Ett tillvägagångssätt för att undvika direktmarknadsföring är förstås att kontakta annonsören eller utnyttja den möjlighet till Opt-Out som i vissa fall ska erbjudas. Beträffande oadresserad direktmarknadsföring via brev kan man markera brevlådan med ”reklam undanbedes” och gällande telemarketing finns möjlighet att anmäla sitt telefonnummer till NIX-registret.

     

    Förutom marknadsföringslagens regler måste annonsörerna också beakta reglerna i dataskyddslagstiftningen. Enligt denna har registrerade personer rätt att motsätta sig personuppgiftsbehandling som sker för direktmarknadsföring.

     

    En annonsör som inte respekterar tillämpliga regler om Opt-In/Opt-Out eller dataskyddslagstiftningen kan bli föremål för vitesförbud eller skadeståndskrav. I ljuset av förslaget till ny EU-förordning om integritet och elektronisk kommunikation kan vi dessutom förvänta oss ännu strängare sanktioner på området framöver. 

     

    Christel Rockström, christel.rockstrom@wistrand.se , +46 08 50 72 00 45, Erik Ullberg, erik.ullberg@wistrand.se, +31 771 21 76

     

    NYHETSBREV

    Få det senaste från Wistrand direkt i inboxen.

    NYHETSARKIV

    29 Dec 2017
    Dos and don’ts i sociala medier 2018
    28 Dec 2017
    Wistrands Erik Ullberg i Göteborgs-Poste...
    18 Dec 2017
    Wistrand i tidningen Marknadscheferna om...
    15 Dec 2017
    EXECUTIVE FORUM 2018: Tiotals miljarder ...
    13 Dec 2017
    Wistrand biträder Strawberry Properties ...
    13 Dec 2017
    Erik Ullberg och Gunilla Karlsson i GALA...
    12 Dec 2017
    Replik: Kommunalt inflytande – men inget...
    08 Dec 2017
    Wistrand biträder Castellum vid förvärv ...
    07 Dec 2017
    Wistrand biträder Nordic Choice Hotels i...
    06 Dec 2017
    Wistrand biträder vid försäljning av PCS...
    05 Dec 2017
    Wistrand biträder Tacton Systems i samba...
    27 Nov 2017
    Wistrand utser nya delägare