Nyheter 14 februari 2013

Erik Ullberg om juridik och sociala medier i bok om LinkedIn

Wistrands immaterial- och marknadsrättsexpert Erik Ullberg medverkar i den nylanserade boken ”Nå framgång på LinkedIn”. Författare är Henrik Björklund, VD på kommunikationsbyrån Right Thing United.

LinkedIn är, med sina över 200 miljoner användare, världens största professionella kontaktnät. Bara i Sverige har över en miljon yrkesverksamma skapat en profil på LinkedIn. Boken “Nå framgång på LinkedIn”, syftar till att hjälpa användarna att optimera sin närvaro på det sociala nätverket. Författare är Henrik Björklund, VD på kommunikationsbyrån Right Thing United.

Erik Ullberg, advokat på Wistand, med inriktning mot IT, marknadsrätt och immaterialrätt, berättar i boken om några av de rättigheter och skyldigheter som följer med användandet av sociala medier, som LinkedIn.

– Eftersom all information på internet är offentlig kan vem som helst söka information om dig,  exempelvis på LinkedIn. Men om någon vill behandla personuppgifter är det reglerat i lag hur så får ske. Som användare är det bra att reflektera över hur du delar med dig av information och också hur denna kan komma att utnyttjas, till exempel i rekryteringssammanhang. Det finns också andra aspekter att ta hänsyn till, såsom exempelvis lojalitetsplikt mot nuvarande arbetsgivare, säger Erik Ullberg.

För mer information:
Erik Ullberg, advokat, Wistrand Advokatbyrå
E: erik.ullberg@wistrand.se
T: +46 31 771 21 76
M: +46 706 26 21 76