Nyheter 18 oktober 2017

Vi träffar Erik Ullberg

Erik Ullberg är partner sedan ett år tillbaka på Wistrands Göteborgskontor och arbetar främst med immaterial- medie och marknadsrätt. Erik är också svensk representant i GALA, Global Advertising Lawyers Alliance.

Vad är GALA för något?

GALA är ett ledande globalt nätverk av advokatbyråer specialiserade inom reklam- och marknadsföringsjuridik. Idag ingår advokatbyråer i över 80 länder i GALA. Tanken är just att snabbt och effektivt kunna erbjuda klienter både nationell och global expertis om flera länder berörs av marknadsföringen.

På vilket sätt är du engagerad i nätverket?

Först och främst hanterar jag tillsammans med resten av gruppen de juridiska frågor gällande Sverige som kommer från annonsörer eller andra GALA-medlemmar. Det kan handla om att granska en reklamtävling eller en global reklamkampanj. Jag medverkar också som nationell expert i GALAs nyhetsbrev, publikationer, webinars och andra interna och externa event som GALA arrangerar runt om i världen.

Vilken anser du vara den största utmaningen för dina rättsområden idag?

Snabb teknikutveckling på grund av bland annat ökad digitalisering ställer ofta det nuvarande legala regelverket inför nya frågeställningar. Detta tillsammans med att domstolspraxis utvecklas i ett högt tempo ställer höga krav på att hänga med, men det är också en del av charmen med ett specialistområde.

Vad hade du arbetat som om du inte var advokat?

Att driva ett riktigt familjeföretag hade varit kul. Varför inte som grappatillverkare, gärna i norra Italien med närhet till Medelhavet och Alperna.

Har du någon dold talang?

Jag är händigare än vad min fru tror.